V rámci Týždňa vedy a techniky sa v dňoch 9. – 10. novembra 2023 hostila EU v Bratislave Danube conference 2023, ktorá svoju históriu začala písať v roku 2017 na Ulm University.

Myšlienka výmeny skúseností a názorov na nové otázky a výzvy je pre akademickú obec veľmi charakteristická a je hlavnou ideou koncepcie Dunajskej konferencie. Od prvej konferencie bolo jej hlavné zameranie veľmi aktuálne pre univerzity v regióne a podporovalo dobré diskusie. Centrum pre zabezpečenie a podporu kvality Ekonomickej univerzity v Bratislave bolo hostiteľom tejto medzinárodnej konferencie. Centrum sa zameriava na etické vyučovanie a výskum a vplyv umelej inteligencie na tieto dve hlavné dimenzie vysokého školstva.

Ako napovedá názov konferencie, geograficky sa zameriava na inštitúcie z krajín dunajského regiónu. Počas dvoch konferenčných dní sa so svojimi prezentáciami predstavili zástupcovia z 8 krajín regiónu a 10 rôznych inštitúcií. Svoje názory na problematiku využívania umelej inteligencie vo vzdelávaní a výskume, a s tým súvisiace otvorené etické otázky, diskutovali so zástupcami z viac ako 20 vzdelávacích inštitúcií na Slovensku a z viacerých inštitúcií z Európy a spoza oceánu.

Zjednodušený prístup k nástrojom postaveným na AI otvára veľa možností, ktoré umožňujú nové a sofistikovanejšie metódy a postupy vo výskume, otvárajú tiež nové etické otázky dotýkajúce sa akademickej integrity. Kým Zuzana Stožická z CVTI SR upozornila na nové výzvy v akademickej komunikácii Alexandta Horobet z Bucharest University of Economic Studies, poukázala na nekalé praktiky tzv. „paper mills“ a s tým spojenú stratu dôvery v prezentované výsledky výskumu. Miruna Mazurenku Pele z Bucharest University of Economic Studies, Troy Wiwczarosi z Univerzity v Debrecine, Mirijana Pejic Bach z Univerzity v Zagrebe, Jozef Števčík z EU v Bratislave a Nathalie Rupp z Ulm University sa podelili so skúsenosťami s využívaním AI a najmä Chatu GPT vo vyučovaním. Witold Nowiński z University Merito z Poznane predstavil výsledky svojho výskumu o využívaní Chatu GPT a profesor Sudipta Sarangi z Virginia Tech zasa výsledky z ekonomického experimentu s Chatom GPT. Oliver Vettori z Vienna University of Economics and Business, Matej Bilík z OECD a keynote spíker Senad Becirovic z International Burch University, Bosna a Hercegovina poukázali na výzvy, ktoré digitálna transformácia prináša univerzitám a sektoru vzdelávania.

Hlavným záverom diskusií a zároveň pozitívna správa pre akademickú obec je, že napriek chýbajúcej stratégii využívania AI vo vysokoškolskom vzdelávaní a výskume, predstavuje AI veľké príležitosti a pri rozvážnom využívaní aj rozvojové možnosti pre našich absolventov, aby uspeli na trhu práce.

Viac informácií o konferencii nájdete na stránke: https://conferences.euba.sk/danubeconference/

 

Fotogaléria